Jestem z tych osób co cały czas są w ruchu – niekoniecznie jednak wyczynowo.
Zazwyczaj chodzę – po lesie, po ogrodzie, tak naprawdę gdziekolwiek
Często też jeżdżę na rowerze
Obie formy są fajne gdyż oczyszczają umysł z myśli i ciało ze stresu.
Znajduję jednak pewną różnicę w moim podejściu do tych czynności.
➔ chodzę bez konkretnego celu – tak po prostu idę i nie myślę wyłączam się. Jak wchodzę do lasu to często po pewnym czasie…nie wiem gdzie jestem 😉
➔jeżeli wsiadam na rower z reguły mam konkretny cel wyrażony albo miejscem, albo czasem lub ilością km.
W poprzedni weekend podczas przejażdżki z rodziną każdy miał inny pomysł co do miejsca i czasu. Cała rodzina musiała zgodzić się na końcowy plan, który również uwzględniał możliwości fizyczne dzieci. Ktoś został liderem grupy – ktoś pilnował aby najmłodsi nie pobłądzili.
…i tak dzisiaj – dzień przed kolejnym weekendem przypomniała mi się rowerowa metafora, którą kiedyś przeczytałam na stronach Human Synergistics
ROWER jako metafora przywództwa.
Poniższy rower został oznaczony tak aby wskazywać podstawowe elementy praktyki skutecznego przywództwa:
siodełko rowerowe – z tego miejsca Lider kieruje organizacją. Widzi więcej niż pozostali.
rama rowerowa à reprezentuje ustrukturyzowane ścieżki komunikacyjne, które muszą istnieć, aby połączyć wszystkie części organizacji.
kierownica symbolizuje strategię – liderzy powinni mocno ją trzymać, aby nadać zespołowi jasny kierunek. Ten kierunek musi być również jasno i przekonująco zakomunikowany reszcie organizacji, aby organizacja dotarła tam, gdzie chce.
Tylna opona reprezentuje ludzi organizacji
Pedały są połączone łańcuchem z zębatką tylnego koła i reprezentują przenoszenie energii i dostarczanie akcji do systemu. Jeśli władza jest skutecznie przekazywana poprzez coaching ludziom w organizacji, wtedy pojawia się zaangażowanie i powstaje pęd do przodu.
opona na przednim kole roweru reprezentuje naszą koncentrację na klientach. Jasne jest, że ustalanie naszego kursu (wizja, misja, podstawowe wartości, kluczowe cele i NIEZWYKŁE Oczekiwania) musi przewidywać potrzeby klientów i dobrze im służyć.
A co jeśli:
jest kilku liderów
kultura organizacyjna nie wspiera naszych celów
brak jest komunikacji w Twojej firmie
GDZIE WÓWCZAS DOJEDZIE ROWER?
