
Do tej pory Liderzy, tworząc strategie biznesowe swoich przedsiębiorstw a w szczególności opisując kontekst organizacji i deklaracje programowe – mogli blefować do woli. Mogli opisywać swoje organizacje zgodnie z przyjętymi najlepszymi praktykami, cytując gotowe zwroty zaczerpnięte od innych. Wierząc, że to wystarczy.
Misja i cel istnienia, Wartości, Wizja – określały to jak chcemy być postrzegani przez Klientów, Pracowników, Partnerów Biznesowych.
Określona przewaga konkurencyjna – deklaracja potrzeb klienta, które zamierzamy zaspakajać lepiej niż konkurenci;
I wreszcie, opisywana kultura organizacyjna, CSR
Jednak w dniu w którym w nasze życie wtargnął koronawirus – świat mówi SPRAWDZAM.
Drogi Liderze, Drogi Przywódco!
Czy wiesz czego teraz potrzebują Twoi pracownicy? Twoi Kontrahenci, Partnerzy… Świat?
W jaki sposób kierujesz i inspirujesz pracowników podczas globalnej pandemii, która wszędzie wywołuje niepokój i niepewność?
To najbardziej niezwykły i nieprzewidywalny kryzys, którego większość z nas doświadczyła.
Świat jest opanowany przez chaos związany z koronawirusem i chaos rynkowy a problemy emocjonalne rozprzestrzeniają się jeszcze szybciej niż wirus.
W takim czasie, zastanówmy się czego chcą pracownicy od swoich liderów?
Jedno jest jasne –pracownicy oczekują aby wskazać im kierunek i drogę, którą mają podążać oraz, chcą wiedzieć, że w istotny sposób mogą się przyczynić do realizacji celów organizacji.
W jaki sposób sprawdzić czy jesteśmy dobrze przygotowani?
Zadajmy sobie następujące pytania:
1. Czy mamy jasny plan działania?
Bieżące analizy Instytutu Gallupa pokazują, że tylko 39% amerykańskich pracowników zdecydowanie zgadza się, że ich pracodawca przedstawił jasny plan działania w odpowiedzi na COVID-19.
2. Czy pracownicy czują się dobrze przygotowani do wykonywania swojej pracy?
Analizy Gallupa wykazały, że w czasach dużego stresu menedżerowie muszą wrócić do podstaw wyjaśniania oczekiwań, przeglądu potrzeb w zakresie materiałów i sprzętu oraz dostosowania ról, aby ludzie mogli wykorzystać swoje mocne strony w nowy sposób. Ponadto każdy pracownik musi zobaczyć, jak pasuje do szerszego obrazu organizacji – jej misji i celu.
3. Jak odbywa się komunikacja w organizacji?
Przełożony lub kierownik jest głównym kanałem komunikacji dla pracowników. Kluczowym czynnikiem obniżającym lęk pracowników oraz wzrost zaufania do kierownictwa jest to, czy każdy pracownik wierzy i doświadcza tego, że organizacja szuka rozwiązań najlepszych dla całej organizacji.
Nikt nie jest wstanie przewidzieć jak długo efekty pandemii będą w nas i w gospodarce. Nikt z nas nie szkolił się jak przygotować siebie i innych na kryzys zarówno gospodarczy jak i emocjonalny.
Dlatego dodam jeszcze jeden punkt do analizy przeprowadzonej przez Instytut Gallupa.
Liderze, Przywódco – Co jeśli ludzie szukają u Ciebie spokoju i pewności w czasie, gdy czujesz się sam niepewnie?
Pierwszą osobą, którą musisz zarządzać, przewodzić, jesteś Ty sam.
Ten punkt rozwinę szerzej w kolejnym artykule.
Źródło: Na podstawie Analiz Instytutu Gallupa www.gallup.com